Lehdissä viime aikoina olleet uutiset Israelista ovat olleet
huolta herättäviä. Uutisia ampumisista ja surmateoista puolin ja toisin
Israelin sotilaiden ja Länsirannan palestiinalaisten välillä. Jerusalemissa
palestiinalainen ampuja surmasi seitsemän synagogan ulkopuolelle. Palestiinalaisia
kuoli ratsiassa Länsirannalla. Tällaisia uutisia on saatu kuulla alkuvuoden
kuluessa. Lisäksi suuria mielenosoituksia syystä, että ihmiset kokevat Israelin
demokratian horjuvan. Kansaa kokoontuu kaduille.
Kesällä tulee kuluneeksi 46 vuotta siitä, kun itse olin
Israelissa töissä kibbutsilla. Ennen työrupeamaa vietimme ystäväni kanssa
viikon Jerusalemissa. Silloin ei ollut näkyvissä mitään tällaista, mitä tänä
päivänä tapahtuu. Saatoimme ihan rauhassa liikkua Vanhassakaupungissa,
Temppelivuorella, käydä Kalliomoskeijassa, Itkumuurilla jne.. Ei ollut
vartioituja sisäänkäyntejä Itkumuurinkaan alueelle niin kuin tänä päivänä on ja
ylläolevasta kuvasta voi havaita. Ensimmäinen intifada, palestiinalaisten
kansannousu, oli vielä kymmenen vuoden päässä eli vuosina 1987–1993. Toinen
alkoi syyskuussa 2000 ja jatkui vuoteen 2005.
Miksi kaikki on nyt muuttunut ja miksi juuri Jerusalem on
kiistan aihe? Miksi Jerusalem on tärkeä? Miksi Jerusalemista löytyy Daavidin
kaupunki, Itkumuuri ja Kalliomoskeija?
Sekä Iisak että Ismael ovat saman miehen, Abrahamin, poikia.
Jumala oli kutsunut Abrahamin (silloin Abram) lähtemään omasta maastaan Kaldean
Uurista. Jumala lupasi viedä Abramin maahan, jonka hän itse osoittaisi. Jumalan
lupaus sisälsi myös, että hän tekee Abramista suuren kansan. Raamattu kertoo
hyvin tärkeän asian seuraavilla sanoilla: ”Abram uskoi Herraa, ja Herra luki sen
hänelle vanhurskaudeksi.” 1 Moos. 15: 6. Siis Abram uskoi, että se mitä Herra
hänelle puhui, on totta ja niin tulisi tapahtumaan. Se on enemmän kuin, että
uskoo Jumalan olevan olemassa. Herra teki liiton Abramin kanssa ja sanoi:
”Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan Egyptin virrasta suureen virtaan, Eufrat
virtaan saakka.” 1 Moos. 15: 18.
Tuon lupauksen saadessaan Abramilta puuttui edelleenkin perijä.
Abram ja Saarai eivät olleet saaneet perillistä. Saarai ehdotti, että Haagar
synnyttäisi Abramille lapsen. Syntyi Ismael. Kun Abram oli 99 vuoden ikäinen,
Herra ilmestyi hänelle ja sanoi: ”Minä olen Jumala, Kaikkivaltias. Vaella minun
edessäni ja ole nuhteeton. Minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja
sinun, ja teen sinun jälkeläisesi hyvin lukuisiksi.” 1 Moos. 17: 1, 2. Liiton
merkiksi tuli poikalasten ympärileikkaus. Vasta tämän jälkeen Herra ilmoitti
Abrahamille (nimi muuttui) Iisakin syntymästä. Saara, 90-vuotias, synnyttäisi
lapsen. Ihme se olisi ja se tapahtui. Nämä ovat niitä asioita, jotka
osoittavat, että ihminen ei itse ole tämän takana, vaan kaikkivaltias Jumala.
Iisak ja Ismail saman miehen eri äitien poikia. Jumala teki
liiton Abrahamin kanssa ja hänen jälkeläistensä kanssa, ja se liitto on ikuinen
liitto. Siinä yhteydessä Jumala lupasi, että ”maa, jossa asut muukalaisena,
koko Kanaaninmaan, minä annan ikuiseksi omaisuudeksi sinulle ja
jälkeläisillesi, ja minä olen heidän Jumalansa.”
Kun Jumala ilmoitti, että Saara synnyttää Abrahamille pojan,
oli pojan nimeksi laitettava Iisak. Ja samassa yhteydessä Jumala antoi
lupauksen: ”Minä pidän voimassa liittoni hänen ja hänen jälkeläistensä kanssa ikuisesti.” 1 Moos. 17: 19.
Lisäksi Jumala totesi Abrahamille, että hän on kuullut
rukoukset myös Ismaelista. ”Minä siunaan häntä
ja teen hänet hedelmälliseksi ja hyvin monilukuiseksi. Minä teen hänestä suuren
kansan.” ”Mutta liittoni minä vahvistan Iisakin
kanssa, jonka Saara sinulle synnyttää ensi vuonna tähän aikaan.”
Eli Jumalalla oli
erityinen tarkoitus kansalle, joka syntysi Abrahamista, Iisakista. Jumala myös koetteli
Abrahamia ja tämä liittyy nyt erityisesti Jerusalemiin. ”Uhraa poikasi, jota rakastat. Mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä
polttouhrina sillä vuorella, jonka minä sinulle sanon.”
Tämä oli esikuva siitä,
mitä Jumala tulisi tekemään oman Poikansa kautta. Jumala näki Abrahamin uskon
ja kuuliaisuuden, puuttui tilanteeseen. ”Älä koske poikaan äläkä tee hänelle
mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, koska et kieltänyt
minulta ainoaa poikaasi.” Herran enkeli toi viestin ja antoi lupauksen
siunauksesta: Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan
päällä.
Moorian vuori. Jumalan
oma Poika Jeesus Kristus annettiin ristiinnaulittavaksi. Salomo oli
rakennuttanut Herran temppelin Jerusalemiin, Moorian vuorelle. Jerusalemin
temppeli, joka siellä oli Jeesuksen aikaan, tuhottiin 70 jKr. Nyt siellä on
Kalliomoskeija ja koko temeppelialue on kiistan aiheena tänäkin päivänä.
”Siionin tähden en voi
vaieta, Jerusalemin tähden en saa rauhaa, ennen kuin sen vanhurskaus nousee
kuin kirkas valo ja sen pelastus kuin leimuava soihtu. Kansat näkevät sinun
vanhurskautesi, kaikki kuninkaat kunniasi, ja sinulle annetaan uusi nimi, jonka
Herran suu säätää.” Jesaja 62. Siion oli jebusilaisten linnoitus. Se sijaitsi
Jerusalemin kaakkoisosassa Kidronin laakson ja Tyropoion-laakson välisellä
kukkulalla. Kun Daavid oli valloittanut Siionin, hän rakenteli sitä ja sitä
kutsuttiin Daavidin kaupungiksi. Siionin linna oli Oofelin kukkulalla
Jerusalemin kaakkoisosassa. Tänäkin päivänä voi Jerusalemin kävijä nähdä ja
kokea näiden paikkojen olleen olemassa.
”Sinun muureillesi,
Jerusalem, minä olen asettanut vartijat. Älkööt he vaietko hetkeksikään, ei
päivällä eikä yöllä. Te, jotka muistutatte Herraa, älkää suoko hänelle lepoa,
ennen kuin hän on lujittanut Jerusalemin, tehnyt sen ylistyslauluksi maassa.”
Jes. 62: 6, 7.
Kyllä on selvää kirjoitusta, ellei tästä ymmärrä, mikä on Jumalan suunnitelma, niin mitä sitten. Israel on Jumalan omaisuuskana ikuisesti.
VastaaPoistaSiunatkoon Jumala Jerusalemia Ihanaa kaupunkia ja maanrajat.Kiitos Marja-Liisa
VastaaPoistaJälleen on pasuuna antanut selkeän ja täysin raamatun sanaan pohjautuvan äänen. Kiitos hyvästä kirjoituksesta
VastaaPoista