keskiviikko 15. maaliskuuta 2023

Jerusalem

 


Lehdissä viime aikoina olleet uutiset Israelista ovat olleet huolta herättäviä. Uutisia ampumisista ja surmateoista puolin ja toisin Israelin sotilaiden ja Länsirannan palestiinalaisten välillä. Jerusalemissa palestiinalainen ampuja surmasi seitsemän synagogan ulkopuolelle. Palestiinalaisia kuoli ratsiassa Länsirannalla. Tällaisia uutisia on saatu kuulla alkuvuoden kuluessa. Lisäksi suuria mielenosoituksia syystä, että ihmiset kokevat Israelin demokratian horjuvan. Kansaa kokoontuu kaduille.

Kesällä tulee kuluneeksi 46 vuotta siitä, kun itse olin Israelissa töissä kibbutsilla. Ennen työrupeamaa vietimme ystäväni kanssa viikon Jerusalemissa. Silloin ei ollut näkyvissä mitään tällaista, mitä tänä päivänä tapahtuu. Saatoimme ihan rauhassa liikkua Vanhassakaupungissa, Temppelivuorella, käydä Kalliomoskeijassa, Itkumuurilla jne.. Ei ollut vartioituja sisäänkäyntejä Itkumuurinkaan alueelle niin kuin tänä päivänä on ja ylläolevasta kuvasta voi havaita. Ensimmäinen intifada, palestiinalaisten kansannousu, oli vielä kymmenen vuoden päässä eli vuosina 1987–1993. Toinen alkoi syyskuussa 2000 ja jatkui vuoteen 2005.

Miksi kaikki on nyt muuttunut ja miksi juuri Jerusalem on kiistan aihe? Miksi Jerusalem on tärkeä? Miksi Jerusalemista löytyy Daavidin kaupunki, Itkumuuri ja Kalliomoskeija?

Sekä Iisak että Ismael ovat saman miehen, Abrahamin, poikia. Jumala oli kutsunut Abrahamin (silloin Abram) lähtemään omasta maastaan Kaldean Uurista. Jumala lupasi viedä Abramin maahan, jonka hän itse osoittaisi. Jumalan lupaus sisälsi myös, että hän tekee Abramista suuren kansan. Raamattu kertoo hyvin tärkeän asian seuraavilla sanoilla: ”Abram uskoi Herraa, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.” 1 Moos. 15: 6. Siis Abram uskoi, että se mitä Herra hänelle puhui, on totta ja niin tulisi tapahtumaan. Se on enemmän kuin, että uskoo Jumalan olevan olemassa. Herra teki liiton Abramin kanssa ja sanoi: ”Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan Egyptin virrasta suureen virtaan, Eufrat virtaan saakka.” 1 Moos. 15: 18.

Tuon lupauksen saadessaan Abramilta puuttui edelleenkin perijä. Abram ja Saarai eivät olleet saaneet perillistä. Saarai ehdotti, että Haagar synnyttäisi Abramille lapsen. Syntyi Ismael. Kun Abram oli 99 vuoden ikäinen, Herra ilmestyi hänelle ja sanoi: ”Minä olen Jumala, Kaikkivaltias. Vaella minun edessäni ja ole nuhteeton. Minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja teen sinun jälkeläisesi hyvin lukuisiksi.” 1 Moos. 17: 1, 2. Liiton merkiksi tuli poikalasten ympärileikkaus. Vasta tämän jälkeen Herra ilmoitti Abrahamille (nimi muuttui) Iisakin syntymästä. Saara, 90-vuotias, synnyttäisi lapsen. Ihme se olisi ja se tapahtui. Nämä ovat niitä asioita, jotka osoittavat, että ihminen ei itse ole tämän takana, vaan kaikkivaltias Jumala.

Iisak ja Ismail saman miehen eri äitien poikia. Jumala teki liiton Abrahamin kanssa ja hänen jälkeläistensä kanssa, ja se liitto on ikuinen liitto. Siinä yhteydessä Jumala lupasi, että ”maa, jossa asut muukalaisena, koko Kanaaninmaan, minä annan ikuiseksi omaisuudeksi sinulle ja jälkeläisillesi, ja minä olen heidän Jumalansa.”

Kun Jumala ilmoitti, että Saara synnyttää Abrahamille pojan, oli pojan nimeksi laitettava Iisak. Ja samassa yhteydessä Jumala antoi lupauksen: ”Minä pidän voimassa liittoni hänen ja hänen jälkeläistensä kanssa ikuisesti.” 1 Moos. 17: 19.

Lisäksi Jumala totesi Abrahamille, että hän on kuullut rukoukset myös Ismaelista. ”Minä siunaan häntä ja teen hänet hedelmälliseksi ja hyvin monilukuiseksi. Minä teen hänestä suuren kansan.” ”Mutta liittoni minä vahvistan Iisakin kanssa, jonka Saara sinulle synnyttää ensi vuonna tähän aikaan.”

Eli Jumalalla oli erityinen tarkoitus kansalle, joka syntysi Abrahamista, Iisakista. Jumala myös koetteli Abrahamia ja tämä liittyy nyt erityisesti Jerusalemiin. ”Uhraa poikasi, jota rakastat. Mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhrina sillä vuorella, jonka minä sinulle sanon.”  

Tämä oli esikuva siitä, mitä Jumala tulisi tekemään oman Poikansa kautta. Jumala näki Abrahamin uskon ja kuuliaisuuden, puuttui tilanteeseen. ”Älä koske poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, koska et kieltänyt minulta ainoaa poikaasi.” Herran enkeli toi viestin ja antoi lupauksen siunauksesta: Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä.

Moorian vuori. Jumalan oma Poika Jeesus Kristus annettiin ristiinnaulittavaksi. Salomo oli rakennuttanut Herran temppelin Jerusalemiin, Moorian vuorelle. Jerusalemin temppeli, joka siellä oli Jeesuksen aikaan, tuhottiin 70 jKr. Nyt siellä on Kalliomoskeija ja koko temeppelialue on kiistan aiheena tänäkin päivänä.

”Siionin tähden en voi vaieta, Jerusalemin tähden en saa rauhaa, ennen kuin sen vanhurskaus nousee kuin kirkas valo ja sen pelastus kuin leimuava soihtu. Kansat näkevät sinun vanhurskautesi, kaikki kuninkaat kunniasi, ja sinulle annetaan uusi nimi, jonka Herran suu säätää.” Jesaja 62. Siion oli jebusilaisten linnoitus. Se sijaitsi Jerusalemin kaakkoisosassa Kidronin laakson ja Tyropoion-laakson välisellä kukkulalla. Kun Daavid oli valloittanut Siionin, hän rakenteli sitä ja sitä kutsuttiin Daavidin kaupungiksi. Siionin linna oli Oofelin kukkulalla Jerusalemin kaakkoisosassa. Tänäkin päivänä voi Jerusalemin kävijä nähdä ja kokea näiden paikkojen olleen olemassa.

”Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijat. Älkööt he vaietko hetkeksikään, ei päivällä eikä yöllä. Te, jotka muistutatte Herraa, älkää suoko hänelle lepoa, ennen kuin hän on lujittanut Jerusalemin, tehnyt sen ylistyslauluksi maassa.” Jes. 62: 6, 7.



3 kommenttia:

  1. Kyllä on selvää kirjoitusta, ellei tästä ymmärrä, mikä on Jumalan suunnitelma, niin mitä sitten. Israel on Jumalan omaisuuskana ikuisesti.

    VastaaPoista
  2. Siunatkoon Jumala Jerusalemia Ihanaa kaupunkia ja maanrajat.Kiitos Marja-Liisa

    VastaaPoista
  3. Jälleen on pasuuna antanut selkeän ja täysin raamatun sanaan pohjautuvan äänen. Kiitos hyvästä kirjoituksesta

    VastaaPoista