![]() |
Jerusalem |
Rukoile rauhaa Jerusalemille! Miksi! Mitä se merkitsee? Siellä
missä Jumala on läsnä, on tuloksena rauha.
Vielä nykyäänkin yhä edelleen kaupunki on jakaantunut
uskonnollisessa ja poliittisessa mielessä ja kaupunki on maailmanlaajuisen
kiistan aihe. Erityisesti Temppelivuori on kriittinen kohta. Siellä on ollut
Salomon temppeli, Serubbaabelin temppeli ja Herodeksen temppeli. Jeesus kävi
Herodeksen temppelissä, vaikka se ei ihan lopullisesti valmis vielä silloin
ollutkaan. Temppeli valmistui vasta vuonna 64 (jKr) ja itse asiassa roomalainen
sotaväki hävitti sen jo kuusi vuotta myöhemmin samoin kuin koko kaupungin. Jeesus
puhui tästä jo etukäteen. ”Kun Jeesus oli tullut ulos temppelistä ja oli
lähdössä pois, opetuslapset tulivat hänen luokseen näyttääkseen hänelle
temppelin rakennuksia. Niin Jeesus sanoi heille: ’Näettehän kaiken tämän?
Totisesti minä sanon teille; tähän ei jää kiveä kiven päälle, vaan kaikki
revitään maahan.’” Matt. 24: 1, 2. Nyt tänä päivän temppelivuorella on
Kalliomoskeija ja al-Aqsa moskeija.
Jeesus oli lähestymässä Jerusalemia ratsastaen aasilla
Öljymäeltä alas vievää rinnettä ja kun hän näki kaupungin, hän itki sitä ja
sanoi: ”Jospa sinäkin tänä päivänä tietäisit, mikä tuo rauhan! Mutta nyt se on
silmiltäsi salattu.” Jeesus oli ja on Israelille luvattu Messias. Kun Jeesus
naulittiin ristille ja sovitti ristinkuolemallaan ihmisen synnin, silloin
Israel ei tunnistanut Jumalan Poikaa. Jeesus itki sitä, hän tiesi, mitä tulossa
oli. Hän tiesi, miten Jerusalemin käy, miten kansa joutuu hajotukseen. Mutta
hän antoi lupauksen: ”Minä sanon teille: tästä lähtien te ette näe minua ennen kuin
sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!’” Matt. 23: 39
Kun Israel ottaa Jeesuksen vastaan Messiaana, silloin voidaan
nähdä se, mitä Sakarja on kirjoittanut: ”Monet kansat, mahtavat kansakunnat,
tulevat Jerusalemiin etsimään Herraa Sebaotia, saadakseen Herran mielisuosion. Näin
sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä kymmenen miestä erikielisistä kansoista
tarttuu juutalaisen miehen viitan liepeeseen sanoen: ’Me tahdomme kulkea teidän
mukananne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne.’” Sak. 8:
22,23.
Mikä tuo rauhan ”rauhan kaupunkiin”? Rukous! Minkälainen
rukous? Rukous sen puolesta, että tuon kaupungin asukkaat kohtaisivat
Rauhanruhtinaan Jeesuksen. Kun Jerusalem kohtaa ja vastaanottaa Messiaansa,
siitä ei tule vain rauhan kaupunkia, vaan se myös tuo rauhan koko maailmaan.
Israel on Jumalan vaimo, liittosuhde, solmi liiton Hoorebilla 5
Moos. 5: 2. Seurakunta on Karitsan morsian, Messiaan morsian. Morsian odottaa
häitä, häät tulevat, morsiamesta tulee vaimo. Seurakunnan ylöstempaus häitä
varten voi olla hyvinkin lähellä, ajankohtaa ei kukaan osaa sanoa. Israel ei
vielä ole kansana tunnistanut Messiasta. Jumala ei ole hylännyt kansaansa
Israelia. Hän odottaa, että Israel palaa Hänen luokseen. Jumala on luvannut Jer.
31: 31–34 ”Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin
heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton.” ”Minä panen opetukseni heidän
sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämeensä. Niin minä olen heidän
Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” ”Silloin he kaikki tuntevat minut.”
Jumala on luvannut, että hän ei unohda Israelia: ”Muista
tämä, Jaakob, sinä, Israel, sillä sinä olet minun palvelijani. Minä olen sinut
muovannut, sinä olet minun palvelijani. En minä sinua unohda, Israel. Minä
pyyhin pois sinun rikkomuksesi kuin pilven, sinun syntisi kuin sumun. Palaa
minun luokseni, sillä minä olen sinut lunastanut.” Jes. 44: 21, 22.
Jesaja kirjoittaa: ”Siionin tähden en voi vaieta,
Jerusalemin tähden en saa rauhaa, ennen kuin sen vanhurskaus nousee kuin kirkas
valo ja sen pelastus kuin leimuava soihtu.” ”Sinun muureillesi, Jerusalem, minä
olen asettanut vartijat. Älkööt he vaietko hetkeksikään, ei päivällä eikä
yöllä. Te, jotka muistutatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa.”
Tänä päivänä seurakunnan tehtävä on siunata Israelia, auttaa kaikin tavoin ja ennen kaikkea rukoilla.