Suomessa järjestettiin hiljattain kuntavaalit. Siinäkin on
kysymys vallasta, kuka tai ketkä saavat päättää kunnan asioista. Se valta on
tosin aika rajoitettua valtaa, valtaa kuitenkin.
Hyvin mielellään halutaan esimerkiksi taloudellista valtaa ja
oikeuksia itselle, ja sehän on usein pois toiselta. Vallankäyttäjiä on
monenlaisia. Usein halutaan oikeuksia ja etuja itselle tai omalle ryhmälle. Ei
kuitenkaan voi unohtaa heitä, jotka ovat työskennelleet väsymättä toisten
hyväksi ja heidän parhaakseen. Näin on hyvin monella elämänalueella
Suomessakin.
Aivan toista mittaluokkaa on vallankäyttö valtioiden ja
kansojen välillä. Soditaan asein, vallataan naapurimaalta alueita itselle. Maan
sisäisiä vähemmistöryhmiä saatetaan sortaa ja kohdella huonosti. Yksi tuoreista
uutisiin nousseista tapauksista on uiguurien kohtelu Kiinassa.
Mistä tämä kaikki on peräisin? Kun Jumala loi ihmisen, hän
antoi ihmiselle asuinpaikaksi paratiisin. Kaikki oli vapaasti käytettävissä,
paitsi yksi asia oli kielletty: hyvän ja pahan tiedon puusta ei saanut syödä.
Käärme, sielunvihollinen, kysyi: ”Onko Jumala todella sanonut: ’Älkää syökö
mistään puutarhan puusta’?”. Ovela
kysymys: mistään puusta. Nainen selitti, mistä sai ja mistä ei saanut syödä.
Käärme houkutteli ja sai naisen ja miehen syömään kielletyn puun, hyvän ja
pahantiedon puun hedelmää. Sen jälkeen he ymmärsivät, mikä on pahaa. Seurasi
karkotus paratiisista. Pian tapahtui veljessurma, Kain tappoi Aabelin. Sieltä
ihmiskunnan alusta on seurannut valtakysymys, kuka on ensimmäinen.
Jumala lähetti oman Poikansa Jeesuksen maailmaan lunastamaan
ja sovittamaan ihmiset taivaskelpoisiksi ja iankaikkiseen elämään taivaassa. Edellä
kuvatun perusteella on aivan selvää, että ilman tätä lunastusta ei taivas voisi
olla taivas, koska kaikki se paha, mitä tässä maailmassa näemme ja koemme,
olisi siellä. Ei se olisi taivas, jos kaikki paha olisi siellä.
Jeesus teki maan päällä ollessaan hyvää, paransi sairaita,
herätti kuolleita, puhdisti temppelin, puhui suurille kansanjoukoille, ruokki
heidät ja opetti kansaa kertoen Jumalan valtakunnasta. Kerran Jeesus käveli
temppelissä ja ylipapit, kirjanoppineet ja vanhimmat tulivat hänen luokseen ja
kysyivät: ”Millä vallalla sinä tätä kaikkea teet? Ja kuka on antanut valtuudet
tehdä tätä?” Jeesus pyysi, että sanokaa te ensin, oliko Johanneksen kaste
peräisin taivaasta vai ihmisistä. Sitten hän vastaisi heidän kysymykseensä. Se
olikin vaikea paikka, piti miettiä. Jos he sanoisivat: ”Taivaasta”, niin Jeesus
sanoo: ”Miksi ette sitten uskoneet häntä?” Jos he sanoisivat: ”Ihmisistä”, niin
kansa suuttuu, sillä ihmisten mielestä Johannes oli profeetta. Siispä he vastasivat
Jeesukselle: ”Emme tiedä.”
Ylipapit, kirjanoppineet ja vanhimmat olivat kiinnostuneita
vallasta, siitä nuo kysymykset nousivat. Fariseukset ja herodilaiset olivat
kiinnostuneita rahasta ja vallasta. He kysyivät, onko oikein maksaa keisarille
veroa vai ei. Se oli tietynlaista poliittista peliä, herodilaiset tukivat
Herodesten poliittisia päämääriä. Kysymys oli edelleenkin vallasta. Jeesuksen
vastauksen perusteella he voisivat syyttää vaikka keisarin vastustamisesta.
Jeesus pyysi denaarin, kolikon, jossa oli keisarin kuva. ”Antakaa keisarille,
mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on.”
Vielä eräs ryhmä tuli Jeesuksen luo esittämään omat
kysymyksensä. Saddukeukset olivat uskonnollinen ja valtiollinen puolue.
Saddukeukset olivat sitä mieltä, että ylösnousemusta ei ole. He virittivät oman
kysymyksensä. Oli seitsemän veljestä. Yksi heistä otti vaimon, mutta pian mies
kuoli. Toisen veljen tuli ottaa sitten leskeksi jäänyt vaimo. Kävi nyt niin,
että kaikkien seuraavien veljien kohdalla sama toistui. Vaimokin kuoli, kenen
vaimo hän sitten olisi ylösnousemuksessa? Saddukeukset tekivät kompakysymyksen
ylösnousemuksesta, he itse eivät uskoneet, että on ylösnousemus. Jeesus
vastasi: ”Tämän maailmanajan lapset ottavat vaimon ja menevät vaimoiksi. Mutta
ne, jotka on katsottu arvollisiksi pääsemään toiseen maailmaan ja
ylösnousemukseen kuolleista, eivät enää ota vaimoa eivätkä mene vaimoksi. He
eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan
lapsia, koska he ovat ylösnousemuksen lapsia. Sen, että kuolleet nousevat ylös,
on Mooseskin osoittanut, sillä kertomuksessa orjantappurapensaasta hän sanoo
Herraa Abrahamin Jumalaksi, Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi. Ei hän ole
kuolleiden Jumala vaan elävien, sillä hänelle kaikki ovat eläviä.”
”Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne Kirjoituksia,
ettekä Jumalan voimaa?”
Ristillä riippuessaan Jeesuksen molemmin puolin oli pahantekijä
ristiinnaulittuna. Toinen pahantekijä pilkkasi Jeesusta. Mutta toinen heistä tunnusti,
että hän kärsii oikeudenmukaisesti ja saa, mitä hänen tekonsa ansaitsevat,
mutta Jeesus ei ole tehnyt mitään pahaa. Sitten hän sanoi Jeesukselle: ”Jeesus,
muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Jeesus sanoi hänelle: ”Totisesti minä
sanon sinulle: tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa.”
”Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi.”
Mark. 2: 10
Jeesus sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo
minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo
minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?” Joh. 11: 25, 26