Maailmassa
on tällä hetkellä yli 160 aktiivista aluekiistaa. Luin juuri tällaisen tiedon.
Esimerkiksi Japani ja Etelä-Korea väittävät kumpikin maiden välisellä
merialueella sijaitsevien tiettyjen saarien kuuluvan itselleen. ”Japani
raivostui saaria omivalle Etelä-Korealle” otsikoi lehti. Syy raivostumiseen oli
se, että Etelä-Korean presidentti vieraili kiistellyillä saarilla. Saaret ovat
lähes asumattomia, mutta ovat tärkeitä kalastukselle ja alueella saattaa
esiintyä kaasuvaroja. Diplomaattinen kohu oli valmis, Japanin suurlähettiläs
kutsuttiin pois Etelä-Koreasta ja Etelä-Korean lähettiläs kutsuttiin Japanissa
puhutteluun.
Joskus
tällaiset tapaukset pulpahtavat uutisiin. Useimmiten kiistat elävät ja
jatkuvat, mutta ei niistä niin uutisoida. Yksi poikkeus tästä on. Yksi alue on
uutisissa lähes päivittäin – Israel.
Israelin
valtio perustettiin vuonna 1948, YK:n päätöslauselma vuodelta 1947 kehotti
perustamaan juutalais- ja arabivaltion entisen brittimandaatin alueelle. Israelin
olemassaololle on siis lailliset perusteet. Arabimaat kieltäytyivät aikoinaan
hyväksymästä päätöslauselmaa. Edelleenkin on arabimaita, jotka eivät hyväksy
Israelin oikeutta olla olemassa. Rauhaa ei sellaisella perustalla voi saada
aikaan. Ainoastaan Egypti ja Jordania ovat solmineet rauhansopimuksen Israelin
kanssa.
Vaikka
päällimmäisenä kysymyksen asetteluna on seuraava, miten palestiinalaishallinnon
ja Israelin välillä saataisiin ensinnäkin rauhanneuvottelut jatkumaan ja sitten
joskus päättymään sovittuun rauhaan, niin silti taustalla kummittelee kysymys,
saako Israel olla olemassa, saako alueella olla olemassa juutalaisvaltiota.
Kuumin mielenkiinto kohdistuu Jerusalemin hallintaan.
En
pohdi enempää poliittisilla areenoilla puhuttuja puheita tai käytäviä
keskusteluja. Käännän katseeni Raamattuun. Ensinnäkin on todella yksinomaan
Jumalan ihme, että Israelin valtio syntyi jälleen oltuaan olematta parin
vuosituhannen ajan. On yksinomaan Jumalan ihme, että hajallaan olleita
juutalaisia on palannut isiensä maahan. Luvut puhukoot puolestaan. Valtion
perustamisen aikoihin maassa asui jonkin verran yli 600 000 juutalaista ja
vuonna 2011 5,9 miljoonaa juutalaista. Selittävä tekijä on suuri maahanmuutto,
esim. toista miljoonaa maahanmuuttajaa entisen Neuvostoliiton alueelta 1990- luvulla.
Juutalaiset
ovat saaneet tulla takaisin. Kuka antaa siihen luvan? Maa on Jumalan maa,
esimerkiksi raamatunkohdat Hesekiel 36: 5 ja 20 sekä Joel 3: 2 antavat selvästi
ymmärtää, että Israelin maa on Jumalan. Jumala on luvannut ja antanut maan
ikuiseksi omaisuudeksi Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen. Mutta että
israelilaiset saavat asua maassa,
siihen Jumala edellyttää kansalta oikeata suhdetta Jumalaansa.
Historia
osoittaa Jumalan periaatteet selvästi. Tuomarien aikaan Israel toistuvasti
hylkäsi Jumalansa ja alkoi palvella naapurimaidensa jumalia. Seurauksena Jumala
antoi Israelin aina sen kansan käsiin, jonka jumalia se palveli. Kansa alistettiin
ja vihollinen valloitti maa-alueita. Lopulta kansa tuli tuntoihinsa ja kääntyi
Jumalansa puoleen ja Jumala karkotti vihollisen. Tämä tapahtui toistuvasti
vuosisatojen ajan. Ihmiseltä olisi loppunut kärsivällisyys ja toivo Israelin
kykyyn palata Jumalansa yhteyteen. Jumalalta ei koskaan loppunut tämä toivo.
Hän tunsi ja tiesi oman kansansa jääräpäisyyden, mutta se ei sammuttanut Hänen
rakkauttaan kansaansa kohtaan eikä uskollisuuttaan niitä lupauksia kohtaan,
jotka Hän oli Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille antanut.
Profeetta
Samuelin suhtautuminen Jumalan sanaan ja Israeliin, silloinkin kun se omasta
syystään joutui ahdinkoon, on merkillepantava asia. 1 Sam. 12: 20- 23 ”Samuel sanoi kansalle: "Älkää
peljätkö. Te olette tosin tehneet kaiken tämän pahan, mutta älkää kuitenkaan
poiketko pois seuraamasta Herraa, vaan palvelkaa Herraa kaikesta sydämestänne. Älkää
poiketko seuraamaan turhia jumalia, joista ei ole hyötyä eikä apua, sillä
turhia ne ovat. Suuren nimensä tähden
Herra ei hylkää kansaansa, koska Herra on tahtonut tehdä teidät omaksi
kansaksensa. Ja pois se minusta, että tekisin sen synnin Herraa vastaan, että
lakkaisin rukoilemasta teidän puolestanne ja opettamasta teille hyvää ja
oikeata tietä.”
Vaikka
ihmisillä ei olisi toivoa Israelin ojentautumisesta Jumalan puoleen, niin
Jumalalla oli ja on se toivo ja tieto myös. Kukaan Herran palvelija ei voi olla
rukoilematta Israelin puolesta. Kaikkein vahvin argumentti, perustelu, syy
rukoilla Israelin puolesta on Jumalan
sana. Jumala on rakentanut ulkonaisen Israelin uudelleen. Jumala ei ole
luopunut siitäkään, että se on pappiskansa, eli kansa, joka tuntee Herransa. Se toteutuu ajallaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti