Selaillessani papereitani käsiini osui
taitettu A4 arkki, molemmin puolin käsinkirjoitettua tekstiä täynnä.
Päivämääräksi olin merkinnyt 27.12.1981. En muista, miksi olin kirjoittanut,
luultavasti vain itselleni ajatuksia selventääkseni. Sikäli mielenkiintoista,
että olen yhä samaa mieltä silloisen kirjoitukseni kanssa. Mitä mieltä sinä
olet?
Selvennykseksi se, että tekstissä
mainittu Anna Ekroos oli lähetyssaarnaajana Kiinassa, siellä puhkesi
vallankumous, lähetit lähtivät pois. Anna kuitenkin jäi paikalleen ja oli
siellä yhtäjaksoisesti 15 vuotta. Suomeen hänestä ei kuulunut mitään vuosiin,
Jumala varjeli, ja ihmeen kautta Anna palasi kotimaahan. Hänen elämästään kertoo
Elvi Ahon kirjoittama kirja ”Anna ja Mao Tse-tungin miehet”, 1981, RV.
Suosittelen.
Tästä alkaa kauan sitten kirjoittamani
teksti:
Sille
ei voi mitään, että niin ihaillen ja ihastuen lukee ja ajattelee niiden
ihmisten kohtaloita, jotka ovat elämänsä ahertaneet Jumalan valtakunnan
työsaroilla. Ihmeellisintä siinä on se, että se työ on erilaista, erilaisempaa
kuin mikään muu työ maan päällä. Sitä on turha tehdä, ellei Jumala itse ole
mukana. Mutta sitä on ihana tehdä, kun Jumala on työtä tekemässä itse.
Taidottomastakin tulee taidollinen.
Joku
kerran sanoi, että Anna Ekroos jäi Kiinaan jääräpäisyyttään vai oliko se
ymmärtämättömyyttään. Nyt kun on lukenut kirjan hänen elämästään, ei voi yhtyä
noihin aikaisempiin mielipiteisiin. Kukaan meistä ei tiedä toisen kohdalta
sanoa, mikä on Jumalan tahto. Yksin, naisena vielä, Maon Kiinassa monia vuosia,
se on uskomaton ajatus. Inhimillisesti ajatellen, miten hän on uskaltanutkin
siellä olla pelkäämättä. Joskus kun rauhallisessa Suomenmaassa pelkää pelkkää
pimeää.
Jumala
on ihmeellinen, kun hän antaa tehtävän, ei se ole mahdoton. Kun on vähän
kauemmin saanut uskossa olla ja jo monia uskovia tuttavia on siirtynyt ajasta
iäisyyteen, niin taivaskotikin tulee niin todelliseksi ja läheiseksi. Sinnehän
kaipaa, mikä tuntuu tutulta. Siellä on Jeesus, Pietari ja Paavali. Raamatusta
he ovat niin tuttuja, tuttuja heidän puheensa, jopa jotkut erehdyksetkin
Pietarin ja Paavalin osalta. Mikä voi tuoda turvallisemman tunteen, kuin
tietoisuus siitä, että taivaan kotia ei kukaan voi turmella eikä sitä pois
riistää siltä, joka uskoo Jeesukseen. Mikä voi olla suurempi tehtävä, kuin
kertoa tästä kaikesta pelon ja ahdistuksen alaisille ihmisille.
Se,
joka on Jumalalta saanut evankeliumin julistamisen viran, pitäköön sen hyvin
korkeassa arvossa. Valtavasta armostaan saa itse kukin omalla tavallaan olla
mukana siinä, mitä Jumala tekee. Se ei ole omiin nimiin, ei itselle maalliseksi
tai taivaalliseksi ansioksi tehtävää työtä. Ei sitä, olenko minä vai sinä
parempi. Kiitos Jumalalle se ei ole sitä, vaan kiitos Jumalalle se on ihan
kokonaan Jumalan työtä, jossa ihminen saa olla mukana, joskus tuntuu että
oikein tai nurin päin, mutta Jumalan armosta kuitenkin.
Asia
on vain niin, että vihollinen ei millään antaisi tuollaisen mielipiteen vallita
seurakunnan ja uskovien keskellä. Se ripottelisi paljon mieluummin vähän
kateutta, vähän alemmuuden tunnetta, vähän töiden luokittelua. Mutta se jos
mikä on aivan mieletön ajatus. Kristuksen seurakunta on ruumis, se on
kokonaisuus, jos kukin osa ei täytä paikkaansa, siitä kohdasta koko ruumis on
toimimaton. Ja ruumiin elämän antaa Jumala, samalla tavalla, samassa asemassa,
jokainen on oksana samassa viinipuussa, sama elämänneste virvoittaa jokaista
oksaa. Eivät kaikki voi olla silmiä tai latvaoksia, silloin ruumis tai puu on
muotopuoli eikä se toimi oikein. Kuka meistä pystyy sanomaan, mikä on
arvokkaampi osa, silmänkö, korvanko, maksanko vai haiman. Kiitos Jumalalle
seurakunta on kokonaisuus ja sen pää ja kaikki kaikessa on Jeesus Kristus.